Bröllopstal

Att få hålla bröllopstal är en uppgift som ofta anses fin och ärofylld, men det är också något som många människor anser väldigt läskigt. En del tycker det är jobbigt att ställa sig upp och hålla tal inför en grupp, även om åhörarna kan bestå av vänner och bekanta. 
 
Jag har själv aldrig hållit ett bröllopstal. Jag uttrycker mig hellre i skrift för då kan jag planera texten mer för att få fram ett budskap. När jag pratar fritt blir det lättare att jag sväva iväg med tankar och ord så slutresultatet inte blir det jag väntat mig.
 
Om jag skulle hålla ett bröllopstal så skulle jag se till att vara noggrant förberedd. Jag skulle börja med att leta inspiration, t.ex. om vad talet skulle kunna innehålla men också  hur det skulle kunna utformas. Romantiska komedier och Youtube-klipp kan man använda som inspiration. För talets utformning kan man titta på färdiga tal som finns på nätet.
 
Vad ska jag börja med? Vilka ord ska jag använda? Kan jag använda mig av olika retoriska begrepp? Hur avslutar jag mitt tal? Jag tror att det är viktigt att tänka på vilka åhörarna är. Vilken typ av vokabulär passar i sammanhanget?
 
Vill man skriva ett tal som berör kan man försöka våga vara lite personlig. Man kan berätta om trevliga minnen man har av brudparet eller bara skriva vad man känner inför dagen.
 
 Bild: Google
bröllop tal
0 kommentarer