En kurs i flätmattor

Igår började jag på en kurs i Flätmattor. Det är en kurs som kommer att hålla på ytterligare två söndagar. Kursen drivs i Medis regi och det är samma kursledare som det var på vävkursen jag gick i höstas.
 
Igår fick vi kursdeltagare börja fläta till våra mattor. Det är verkligen en speciell teknik att fläta med mattrasor. Man vet inte riktigt hur flätan blir när man väljer färger. Det är också svårt att förstå hur färgerna kommer att se ut i den färdiga mattan, men det svåraste är nog att få till en matta. Om man gör fel är risken stor att man har en skål istället (!)
 
Såhär långt har jag kommit med min flätmatta.
 
Jag har börjat sy ihop den första delen. Man börjar alltså i mitten och bygger på mattan därifrån. Slutresultatet blir på det här sättet en oval matta. Man kan också göra runda flätmattor men då måste man göra på ett annat sätt i mitten. Det går inte att göra fyrkantiga flätmattor.
 
Nu ska jag bara fortsätta fläta lite till nästa söndag.
flätmatta hantverk kurs mattrasor medis projekt teknik återbruk
0 kommentarer