En levande skärgård

Skärgården eller egentligen all typ av glesbygd hotas ständigt att avbefolkas. Som en följd av detta minskar antalet arbetsplatser och arbetstillfällena. För många innebär det att man måste flytta eller att det blir en omorganisering inom arbetet på något sätt. Det kan handla om att arbetsområdet eller arbetsuppgifterna förändras.
 
Endel försöker hitta fler ben att stå på vilket kan översättas till att man blir mångsysslare eller tusenkonstnär som det även kallas ibland. Kanske är det dit jag räknar mig?
 
Jag letar hela tiden efter olika sätt att försörja mig. Snart har jag jag jobbat med det mesta som land och hav har att erbjuda.
 
Jag har varit städare och cafépersonal på två färjor som passerar ön alla dagar.
Jag började dock min karriärsbana på Sottunga som ledare för lekskolan.
Sen blev jag vikarierande hemvårdare när jag inte var borta och studerade till förskollärare.
Då och då vikarierade jag även som städare i kommunen. Dessa jobb har återkommit då och då.
Städjobbet har jag nu haft en längre tid i kombination med andra jobb på sidan av.
Efter förskollärarstudierna återvände jag til att jobba med barn igen. Då blev det barnomsorgen igen.
 
Jag har även vikarierat fastighetsskötaren i kommunen en sommar och en annan sommar målade jag diverse byggnader på ön. Ibland känns det som att jag har testat det mesta som går. Jag har i och för sig aldrig jobbat på kommunkansliet, i butiken eller på skolan, men de ställen blir nog aldrig aktuella heller tror jag. Dock har jag gjort förslaget till nya layouten på kommuntidningen :)
 
Vart vill jag nu komma med allt det här?
 
Jo, när det känns som att jag har testat det mesta som finns då kanske det är dags för något nytt. Jag har inte tänkt flytta eller börja pendla bort. Nä, jag tänker stanna kvar på ön och göra det jag gillar bäst. Kanske kan jag göra det till ett nytt jobb?
 
Det är precis det jag vill undersöka med den här enkäten. Om ni vill får ni gärna fylla i den. Ju fler som fyller i desto bättre, så sprid gärna länken till enkäten till andra som kan vara intresserade.
enkät levande levande skärgård skärgård undersökning
0 kommentarer