Jennys jul - Lucka 13

Den julmysiga känslan börjar återvända nu när jag sakta börjar få ordning på allt. Idag har jag t.o.m. julpysslat lite efter att ha fått ett tips. 
 
Garnmössor
Jag gör garnmössor. Allt man behöver för detta julpyssel är: garn, sax och toalettrullar (eller hushållspappersrullar). Om man inte ska göra så många räcker det med en toalettrulle. 
 
Jag har en påse med små garnrester som inte räcker till något större projekt. De passar inte heller till mormorsrutor som jag vanligtvis virkar eftersom de är lite för grova och så lite att det är svårt att få ihop bra mönster. Till garnmössor var de dock helt perfekt. 
 
 
Börja med att klippa toalettrullen i ca 2 cm tjocka ringar. Klipp dom helst inte smalare än så för de blir inte bra sen i slutresultatet. (Jag gjorde en först med 1 cm bred ring och det blev inte bra alls.)
 
 
Sedan klipper man garnet i passliga längder ca 20 cm. Sedan är det dags att trä dom över ringen och klä in hela ringen. 
 
 
Därefter är det dags att avsluta hela arbetet med att sno ihop garnet, knyta ihop det och därefter forma tofsen på mössan med hjälp av saxen.
 
 
En mer exakt beskrivning av hur man gör finns i den här videon
 
Jag kommer att göra ett helt gäng med garnmössor som jag sen ska hänga i årets julgran har jag tänkt. Såhär blir de. 
 
Jennys jul julpynt julpyssel
0 kommentarer