Tullarns äng och Lilla holmen

När jag kom in till Mariehamn idag visste jag inte riktigt vad jag skulle hitta på först. Det blev ett missförstånd med pappa som trodde att jag skulle komma och möta upp honom. Det löste sig i alla fall. Innan vi träffades tog jag en promenad i stan. Jag tycker det är så skönt att bara strosa runt på egen hand med mina tankar. Den här staden Mariehamn betyder olika saker för mig. Jag har till stor del vuxit upp där. Jag minns både positiva och negativa saker som hänt under åren i Mariehamn. Nuförtiden känns det som att jag gör utflykter tillbaka till olika delar av mitt gamla liv när jag åker till staden. Det är trevligt att kunna göra utflykter men det är alltid lika skönt att åka tillbaka till Sottunga där jag hör hemma nu. 
 
Jag tog en promenad till Tullarns äng imorse. Tullarns äng är en fridlyst naturpark i Mariehamn.
 
Den grusade gångbanan som löper genom Tullarns äng.
 
Information om Tullarns äng.
 
Labyrinten i Tullarns äng. När jag var liten var det roligt att gå runt i den. Nu ser den lite väl igenvuxen ut.
 
En bevarad kanon från Bomarsunds fästning. Den här var rolig att utforska som barn.
 
På flera platser finns det bänkar där man kan slå sig ner och ta en paus. Bra att det finns papperskorgar.
 
I närheten av Tullarns äng ligger Lilla holmen
 
Den lilla bron som leder till Lilla holmen. Det finns en större bro från andra sidan av holmen. 
 
Från bron har man utsikt över Slemmern, som vattnet heter här på den östra sidan av Mariehamn. 
 
Lekplatsen på Lilla holmens strand. Här har jag varit mycket på somrarna under uppväxten. 
 
Herr och fru påfågel är ute och går. De vistas lösa på Lilla holmen.
 
Från den stora bron har man utsikt över småbåtshamnen. Mycket båtar i farten ännu.
bomarsund hamnen kanon labyrint lilla holmen mariehamn minne naturpark påfågel påfåglar slemmern tullarns äng utflykt östra
0 kommentarer