Mamma avslöjar oss

Det här är en fortsättning på inlägget Ett svagt förtroende för vuxenvärlden
 
En stor omställning
Det blev en stor omställning för mig när mamma kom hem den där decemberdagen år 2000. När hon var borta i över två månader hade jag haft fullständig frihet. Nu skulle jag plötsligt anpassa mig efter en förälder som är hemma och bestämmer över min tillvaro. Det första jag inser är att jag inte kan träffa min pojkvän längre, åtminstone inte i samma omfattning. Under slutet av året 2000 är jag fortfarande osäker på vad vi har för relation. I början av år 2001 börjar jag bli mer och mer säker på att vi är ett par. Jag betraktar han mer och mer som en pojkvän. Vi träffas i smyg när möjligheterna uppstår. Han kommer hem till oss flera gånger. Mamma tror att han kommer för att hälsa på henne men det är inte så. Han håller en distans till mamma så de får en kompisrelation. Relationen mellan min pojkvän och mig håller vi hemligt för min familj. Vi visar inget när personer i min familj är närvarande. Vi håller förhållandet hemligt eftersom vi vet att den är fel. Han är trots allt över 30 år och jag är minderårig. 
 
Mamma avslöjar oss
I början av av året som är 2001 händer något som gör att det kommer fram att jag har en pojkvän. Det sker på ett märkligt sätt som gör att jag upplever min livssituation som sinnessjuk. Det som händer är att min mamma har läst min dagbok. Jag har skrivit dagbok sen jag var 11 år. I mina dagböcker skriver jag om allt möjligt. Både saker som händer och saker jag känner. I just den här dagboken har jag skrivit om min pojkvän. 
 
Ett litet utdrag ur min dagbok:
 
" tisdag 5 december 2000
Just nu känns allting så jobbigt. Jag mår väldigt dåligt. Det känns som att jag snart inte kan ta fler motgångar. Det värsta som skulle kunna hända just nu är att mamma skulle få reda på det här med NN och berätta det för hela släkten och pappa. Jag tror inte att jag skulle klara av det. "
 
Jag är väldigt besviken på att mamma har läst min dagbok. Det värsta är hur hon väljer att använda informationen hon får från dagboken. Hon berättar aldrig åt mig att hon har läst min dagbok. Det får jag reda på genom min pojkvän. Det blir en väldigt konstig situation mellan oss tre. Min mamma och min pojkvän är i samma ålder och har ett förflutet som jag inte riktigt vet vad består i. Jag funderar på om de är kompisar eller har det tidigare varit något annat. Ibland känner jag mig väldigt utanför den gemenskap som finns mellan min mamma och min pojkvän. Mellan min mamma och mig blir situationen inte riktigt som mor och dotter utan jag uppfattar henne mer som en svartsjuk kompis. Den jag litar mest på i den här situationen är min pojkvän eftersom det är han som berättar det som jag uppfattar som sanningen. Det hela är väldigt komplicerat och det får olika konsekvenser. Min mamma kommer att berätta allt om mitt förhållande för min pappa. 
 
I nästa inlägg ska jag berätta mer om hur det var mellan mig och min pappa vid den här tiden. Jag träffade inte pappa så ofta och det här var i en tid då internet inte var vanligt. Vi hade den mesta kontakten på skolloven och sporadiskt via telefon
 
Fortsättning följer...
2000 2001 avslöja dagbok dotter förhållande hemlig mamma omställning pojkvän relationer uppväxt
0 kommentarer