Arkitektur

Denna veckas tema i Fototriss är arkitektur. Arkitektur är något som betyder mycket för mig. Min pappa är byggnadsarbetare och har berättat många historier under årens lopp om byggnadstekniker. Jag har lyssnat med stor fascination. Jag tycker att det är otroligt intressant att veta hur man bygger hus, broar, färjfästen m.m.
 
Jag lockas även av historier om gamla tiders byggnadsmaterial. Alla byggnader har en historia att berätta. Jag gillar gamla tekniker och byggnadsstilar. Jag tycker ibland att nya hus kan vara lite opersonliga, men samtidigt förstår jag vikten av rätt hus på rätt plats. Det är en fröjd för ögat när jag ser ett hus som är helt anpassat för sin omgivning.
 
Min pappa och jag kan diskutera arkitektur hur mycket som helst. Det är jättesvårt att gå någonstans med honom utan att vi diskuterar husen vi ser. Varje gång jag flyttat i mitt liv så tittar han på fasaden först och försöker avgöra när huset byggdes. Därefter kan man diskutera kvaliteten på bostaden efter vilka material och tekniker som använts när den byggts. Ja, han är lite arbetsskadad och det går i arv ;)
 
Idag tänkte jag visa bilder från ön där jag bor. Här finns få nybyggda hus. De flesta hus är byggda för väldigt länge sen. Jag bor i ett hus som byggde 1950. Miljön här präglas mycket av målade trähus ofta röda. Ni känner säkert till stilen rött hus med vita knutar
 
Sjöbodarna i Munkvik en sommarkväll.
 
Kyrkan på hösten.
 
En sommarstuga om våren. När scillorna växer i gräset är våren här. 
 
Det här är min tolkning av denna veckas Fototriss
arkitektur fototriss skärgård sottunga
4 kommentarer
Violen på Brandholmen

Vacker och smått romantisk triss! Kul att du kan dela intresset för arkitektur med din pappa!
Ha en skön söndag

Svar: Tack detsamma! :)
Jenny Nylund

Åsbergs Foto

Fina bilder på temat! :)

Svar: Tack! :)
Jenny Nylund

Berit E i Kasperian

Härliga bilder, alla tre. Ett stycke kultur.
Kyrkan är helt underbar, en träkyrka! Jag var tvungen att kolla lite, och tror nu att du bor på Åland.
Tur att du har en yrkesskadad pappa som kan föra skadan i arv. :D
Berit E

Svar: Ja, jag bor på Åland. :)
Jenny Nylund

Freja

Jag gillar att höra på de som kan sin sak, så jag förstår att du lyssnat och lärt av din pappa! Vackra traditionella byggnader, fint trissat, även om just kyrkan inte syns för mig...

Svar: Tack. Jag borde kanske fotat kyrkan ur lite andra vinklar då det är svårt att få en bra bild när trädet växer så nära.
Jenny Nylund