Ögon av is

Det här är en fortsättning på inlägget Hon tillhör de kvoterade
 
Det är sommar år 2002 och jag är 18 år. På dagarna jobbar jag som parkarbetare i Mariehamn. Jag jobbar ofta i par med en tjej som jag känner sen tidigare från grundskolan. På fritiden träffar jag mest mina kompisar. 
 
När jag en kväll den där sommaren har varit ute och roat mig med kompisar möter jag min pojkvän ute på stan. Han är påtagligt berusad. Jag berättar för honom om hur kul jag har haft det med mina vänner. När han ser att det glittrar av glädje i mina ögon händer något med honom. För första gången får jag se när hans ögon fryser till is. 
 
Ögon av is
När min pojkvän får ögon av is väcker de frågor hos mig. Det finns en ilska i hans ögon som jag har svårt att förstå. Hur kan det vara fel att träffa sina kompisar och hur kan det vara fel att vara glad? Ilskan i hans ögon vill mena att jag har begått ett brott. Jag har brytit mot lagarna i mardrömslandet. Lagar som säger att det inte är tillåtet att umgås med kompisar på egen hand utanför mardrömslandet. Jag har inte ansökt om tillstånd för det. När jag träffar mina kompisar betraktas jag som en landsförrädare i mardrömslandet. Det vill ögon av is säga till mig.   
 
När jag ser min pojkväns ögon frysa till is förstår jag inte vad som händer inom honom. Jag förstår inte att det bildas en storm inom honom och hans ögon av is är stormens första varningstecken. Hans inre storm har ögon av is. När jag inte förstår det utan svävar vidare av lycka på lätta moln blir jag drabbad av stormen. En storm som är farligare än de andra stormarna jag har upplevt tidigare. Den här stormen innebär att jag blir utsatt för misshandel. Jag har länge varit utsatt för psykisk misshandel men just den här kvällen blir min pojkvän aggressiv och misshandlar mig fysiskt för första gången. 
 
Det här året i min livshistoria hade Chess på svenska premiär. Scenen med Helen Sjöholm och Tommy Körberg säger mycket om hur jag kände mig i förhållandet som blev så långvarigt. Fast det dröjer länge innan jag lämnar min pojkvän lever jag med en känsla av att det jag blir utsatt för är fel.
 
2002 aggressiv alkohol fysisk första is livet missbruk misshandel pojkvän relationer sommar uppväxt vuxen ögon
0 kommentarer