Ofärdig

Ofärdig är veckans Tisdagstema.
 
Jag blev först lite ställd när jag läste det. Jag känner många äldre personer som berättar historier från förr där ordet ofärdig används flitigt. Då handlar det om människor som råkat ut för olyckor eller sjukdomar som har gjort dem ofärdiga. Ofärdig har i det sammanhanget betydelsen lytt, skadad eller handikappad
 
Jag tänkte inte visa er något som är skadat eller har ett handikapp. Eventuellt kan det faktum att jag startar massor med nya projekt hela tiden betraktas som ett handikapp ;) Ett av alla dessa projekt tänkte jag visa er idag. Det ska bli ännu en pläd. Kanske är det dags att ge den lite uppmärksamhet snart. 
 
En virkad pläd växer fram. Jag har skrivit om den tidigare här
 
Det här är min tolkning av denna veckas Tisdagstema
ofärdig tisdagstema
3 kommentarer
Mia Ahlstrand

Ja ordet känns lite märkligt när det även kan ha den betydelsen. Kommer bli en fin pläd!

Svar: Tack!
Jenny Nylund

Paula i pörtet

Hej, samma dilemma för mig, ville inte visa någon lytt eller handikappad. Konstigt hur man associerar orden olika. Jag är uppväxt bland många gamla människor, då är det lätt hänt att även språket blir gammalmodigt. Men idag, inte använder man väl sig av ordet eller?
Hoppas din pläd blir färdig, mitt enda handarbete blev ett lapptäcke, virkat under sista månaden av min graviditet. Kan berätta vem som fick det....dockan! Så litet blev det..

Svar: Nä, jag tror inte att det används idag. Jag hör det mest bland gamla människor.
Jenny Nylund

Freja

Jag har oxå handarbetsprojekt som "ligger till" sig... Kanske ska ta itu med nått av dem igen. snart...