Inspiration till återbruk

Igår var jag i vävstugan här på Sottunga för första gången. 
 
I slutet av den här månaden börjar Mediskursen Vävinspiration och igår skulle det förberedas lite inför kursen genom att reva till en matta. Det heter att man revar en ränning. Jag har aldrig vävt något tidigare så jag tittade mest på och försökte ta in allt. Jag såg också på en kvinna som väver en matta. Jag har fastnat för det här med att återanvända saker i sitt skapande. Det var kul att höra historier om gamla tyger som blir till ränder i en ny matta.  
 
På min dagliga promenad kan de se ut såhär. Regn, blåst och mörker lockar till skapande inomhus. 
 
När jag kom hem igår med en massa ny inspiration om återbruk blev jag genast sugen på att ta fram gamla restgarner och hitta på nya projekt. Jag organiserade vilka garner jag skulle använda och planerade vad jag skulle göra. Det blir nog en hel del som jag kommer ett ha på mitt bord på julmarknaden. Än så länge har jag bara en babyfilt och de här tossorna färdiga. Tossorna har jag dock inte gjort själv
 
Stickade tossor som består av fyrkanter som sys ihop. 
 
Den här virkade tubhalsduken använder jag alldeles för lite och den har helt fel passform. Den är som en otroligt lös krage snarare än en tubhalsduk. Därför fick jag idén att virka om den. Jag repade upp en liten bit av den och virkade en kortare kedja av luftmaskor som jag slöt ihop till en ring med en smygmaska. Sen virkar jag bara fasta maskor runt tills garnet nästan är slut. Jag ska spara en liten ände på garnet till att sy ihop ändorna på på tubhalsduken. 
 
Stycket till höger ger en liten vink om hur den nya tubhalsduken kommer att se ut. 
garn höst reva ränning sticka tossor tubhalsduk virka vävning
0 kommentarer