Budapestrulle

Idag bakade jag en Budapestrulle som jag ska ta med till Vävstugan där jag kommer tillbringa större delen av dagen. Receptet hittade jag i boken 7 sorters kakor. Det kan vara min favoritbok, för den har så många bra recept och det är lätt att bläddra i den. Recepten är tydligt skrivna och boken har en bra uppdelning. 
 
5 äggvitor
3 dl socker
150 g finhackade hasselnötter
1 dl vetemjöl
1 - 2 msk kakao
1 påse (35 g) mandelspån
 
Fyllning:
3 dl vispgrädde
1 burk (300 g) mandarinklyftor
 
Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret lite i taget och fortsätt hela tiden att vispa. Blanda nötter, mjöl och kakaopulver och vänd försiktigt ner det i äggviteskummet. 
Bred ut smeten i en långpanna täckt med lätt smort bakplåtspapper. Strö över mandelspånen. 
Grädda mitt i ugnen 15 - 20 min. Ugnstemp: 175 grader. 
Stjälp upp kakan på sockrat smörpapper. 
Låt den svalna under långpannan. Dra loss pappret ovanpå. 
Vispa grädden till fyllningen. Låt mandarinklyftorna rinna av väl och vänd ner dem i grädden. 
Bred på fyllningen. Rulla ihop tårtan utan att den spricker. Man måste rulla ganska löst. 
 
Man kan säga att jag missade de sista detaljerna av receptet, men jag tror att den är god i alla fall ;)
budapestrulle recept
0 kommentarer