Vårjakten

 
Idag är det sista dagen på vårjakten. På vårjakten jagar man sjöfågel. I år innebar det att man fick skjuta 2 gudingar per person och dag. P har varit ut med vättarna två gånger och idag är det alltså sista tillfället för denna jaktsäsong. Därför åkte han ut med A en sista gång idag. Förra gången fick dom ingen fågel, men tidigare när han var ut med en jaktkompis så fick  båda skjuta. 
 
För mig som vuxit upp i stan är jag ovan att äta (sjö)fågel. Jag minns att vi åt det en gång hemma när jag kanske var 10 år men sen dess har det inte blivit något fram till i vår. I år har jag ätit fågel med P:s familj 2 gånger. Att äta sjöfågel påminner inte på något vis om att äta kyckling,  kalkon eller liknande. Det smakar mer "vilt" och köttet är mörkt, nästan lite som rådjurskött. I P:s familj äter man mycket mat som man "bärgat" själv. P och hans syster A är nästan varje vecka ut och lägger nät för att få fisk. Under hösten och våren när det är jaktsäsong jagar de och får då kött att lägga i frysen som de tar av under året. 
0 kommentarer