Gamla synder kommer upp till vattenytan bokstavligen

Svenska Yle  har granskat miljön och förutsättningar för att vistas i skärgården. #fixaskärgården var en satsning på att kommunicera med befolkningen genom sociala medier och på så sätt få tips.
Jag är lite besviken på att jag inte har följt det här för nu är ju granskningen redan avslutad, men jag tänkte att jag skulle dela med mig av de viktigaste slutsatserna Svenska Yle kom fram till och ge min synvinkel på det hela.
 
Svenska Yle sammanfattar sin granskning med fem slutsatser. Jag har valt att dela upp de fem slutsatserna i fem olika inlägg för att det inte ska bli så tungt att läsa. Här kommer det första.
 
1. Gamla utsläpp gör att Östersjön repar sig plågsamt långsamt. 
Gamla synder kommer bokstavligen upp till (vatten)ytan. Idag ser vi de utsläppen som gjordes för flera decennier sen får konsekvenser. Utsläpp från jordbruken, industrin och avloppssystemen från 1960-talet och 1970-talet påverkar havet än idag. Det positiva är att vi idag är medvetna om problemen och har blivit bättre på att hantera avfall och värna om miljön. Det leder till framsteg för Östersjön men det går långsamt. Det tar ca 50 år innan havet repar sig. En svensk professor menar att vi skulle kunna fixa Östersjön på 10 år och  även miljöministern tror på en snabbare utveckling
 
Jag upplever ändå att det är en god utveckling och framsteg är alltid positivt även om utvecklingen är långsam. Kan vi rädda Östersjön på sikt, eller åtminstone förbättra situationen är dagens satsningar mycket värda. Om de gamla synderna har pågått länge och fått en stor påverkan på miljön får man nog vara beredd på att det kan ta både tid och pengar att "restaurera" havet. Sen kan jag förstå att många vill att det ska gå snabbt. Algsoppan som breder ut sig i skärgården är ingen favoriträtt precis. 
 
#fixaskärgården algsoppa utsläpp Östersjön
0 kommentarer