Missen med det blåvita sängöverkastet

Jag hade räknat hel fel på antalet rutor till mitt sängöverkast, men det var till min fördel för nu behöver jag inte virka så många rutor som jag trodde. Jag hade från början tänkt att det skulle bli 1600 virkade rutor som jag skulle dela upp i 4 delar med 400 rutor i varje del för att underlätta monteringen. I varje del skulle det alltså vara 20x20 rutor. Sen skulle jag alltså sy ihop de fyra delarna till ett överkast med måtten 200cmx200cm.
 
Jag brukar börja sy ihop lite rutor när jag har ca 100 st för att inte ha så många liggande och ta plats. Sen virkar jag nya efterhand dvs jag blandar lite mellan att sy ihop rutor och virka nya för att få lite variation i arbetet. När jag började sy ihop de första 20 rutorna såg jag att det blev en betydligt längre rad än jag räknat med. Jag var tvungen att kontrollmäta för att vara säker, men jo det räcker med 23 rutor på 200cm. Jag förstår inte hur jag kunde räknat så mycket fel. 
 
 
Så nu behöver jag bara ha 23x23 rutor i mitt sängöverkast. Jag kommer att låta det växa fram radvis istället för att dela upp det i flera delar. Jag tycker redan nu att det blir jättefint. Det blåvita känns verkligen som en fräsch färgkombo i ett vitt sovrum. 
 
 
blåvitt rutor sängöverkast virka
1 kommentar
Sofie Eklund

Vill lära mig virka så jag kan virka filtar till lilltösen :) är det svårt?

Svar: Jag skulle inte säga att det är svårt men beror ju lite på hurdana filtar man vill virka. De rutor jag gör är ganska enkla.
Jenny Nylund