Det är svårt att hålla servicen på en hög nivå om ingen vill satsa på en levande skärgård

Svenska Yle  har granskat miljön och förutsättningar för att vistas i skärgården. #fixaskärgården var en satsning på att kommunicera med befolkningen genom sociala medier och på så sätt få tips.
Jag är lite besviken på att jag inte har följt det här för nu är ju granskningen redan avslutad, men jag tänkte att jag skulle dela med mig av de viktigaste slutsatserna Svenska Yle kom fram till och ge min synvinkel på det hela.
 
Svenska Yle sammanfattar sin granskning med fem slutsatser. Jag har valt att dela upp de fem slutsatserna i fem olika inlägg för att det inte ska bli så tungt att läsa. Här kommer det tredje. 
 
3. Mindre service kan leda till ännu mindre service
Det här är den konkreta verkligheten och otroligt oroväckande. Jag kopierar ett citat rakt av:
 
"Många sommargäster och turister saknar service i skärgården. Det kan handla om bankomatercykelvägseptiktanktömningbil- och båtplatser vid allmänna bryggor eller hamnservice. Många skärgårdsbor känner sig ännu mer bortglömda. Då skärgården ska presenteras på turistbroschyrer ska de vara med men då postkontoret, busslinjen, förbindelsebåten eller skolan blir för dyr vill kommunen eller staten inte längre satsa. På Pellinge har skolan stängts och dagiset är hotat. I Hitis och Rosala har posten försvunnit och busslinjer dragits in. Nagu kämpar för att hålla kvar högstadiet. Om det blir för svårt att leva i skärgården kommer också turister och sommargäster att få mindre service. Vem ska kommunen och staten då ha på turistbroschyrerna?" (Citat från #fixaskärgården)
 
Problemet vi har här i skärgården kan jämställas med samma problem som finns i glesbygden. Det är orter som avfolkas och blir till semesterorter. Vi har samma problem här på ön. Det är synd att inte fler människor ser det fina i att leva i glesbygden. Det är även svårt att hålla servicen på en hög nivå om ingen vill satsa på en levande skärgård året runt.
 
#fixaskärgården service skärgård
0 kommentarer