Japanska trädgårdar

Ett inlägg som får många läsare på den här bloggen är  Japansk trädgård. Ett ganska trist inlägg egentligen där jag länkar till en sida om en japaninspirerad trädgård. 
 
 
Min fascination för japanska trädgårdar startade för många år sen. Det kanske är 10 år sen nu.Jag  läste mycket inredningstidningar och var besatt av att hitta idéer till hur man skapar det perfekta hemmet. Jag var då nybliven sambo och drömde om hur vi skulle skapa vårt perfekta hem. (Både förhållandet och drömmen om det perfekta hemmet sprack men det är en annan historia som jag ska komma till längre fram i berättelsen om mitt liv innan jag startade den här bloggen.)
 
I någon av de där inredningstidningarna jag läste då såg jag ett reportage om ett par som hade anlagt en trädgård med inspiration från Japan. Japanska trädgårdar skulle återkomma som trädgårdstema i flera tidningar. Jag tyckte det såg så fint och rogivande ut med lugna färger och stilrent komponerat.
 
Bild: Topdreamer
 
Jag gillar att man använder sig mycket av sten, grus och vatten i de japanska trädgårdarna. Det känns naturligt och ger ett lugnande intryck tycker jag. 
 
 
Idag finns det ju Pinterest att tillgå men då lånade jag mycket böcker på biblioteket. Jag hittade coffee table books dvs såna lite större böcker som mest innehöll fotografier som täckte hela sidorna. Jag satt hemma och drömde mig bort om hur det skulle vara att ha en japansk trädgård. Idag förstår jag att det skulle vara ett jättejobb att sköta. Fast man behöver ju inte ha en hel trädgård heller. Jag läste något reportage en gång om en familj som hade anlagt ett japanskt hörn i trädgården för meditation. Det räckte med någon liten kvadratmeter för det. 
 
 
Japan inspiration japansk trädgård
0 kommentarer