Högsäsongen för stickor och nålar börjar

Idag blåser det och regnar på ön. Det är typiskt höstväder. Visst är hösten fin men kunde inte augusti få vara ifred som den sista sommarmånad den är. Fast egentligen borde jag inte vara förvånad. Det här händer varje år. Varje år när halva augusti har gått kommer det regn och blåst. De första björklöven faller till marken och man måste börja tända lampor på morgonen. Då är hösten här och det är lika förvånande varje år. 
 
Hösten är också en början på en ny period. Det blir så tydligt när augusti är här. Sommargästerna börjar försvinna och gästhamnen töms på segelbåtar. Sommarrestaurangen stänger och butiken ändrar sina öppettider. Det blir allt mindre folk i rörelse. Endel har stora barn som varit hemma på ön över sommaren och sommarjobbat. Nu åker de tillbaka till skolorna. Det finns dom som bor på ön på ledig tid men jobbar på annan ort. För dem kanske semestern är slut nu och jobbet kallar. Under sommaren är det många som driver någon form av verksamhet som kräver mycket. Här på ön finns sommarrestaurang, bed and breakfast, galleri m.m. Efter sommaren minskar behovet av dessa verksamheter. Då kan de som driver dessa verksamheter gå ner i varv och satsa på sin andra syssla som de håller på med under större delen av året. Tempot skruvas ner och det blir lugnt och stilla. Helt plötsligt är jag ensam i "kvarteret" och det är långt till närmsta granne. Det är tyst och mörkt. Jag kan inte ens gå till bilen eller ut med komposten utan en ficklampa. Det är lågsäsong. Lågsäsongen varar ända fram till valborg då sommargästerna sakta börjar återkomma igen. Det är många som frågar sig vad jag gör på en öde ö i skärgården på vintern. Förutom att jag gör det som många andra gör dvs jobbar och lever vardagsliv med hushållsarbete och diverse aktiviteter så börjar nu en högsäsong för något annat. Ni som läser bloggen vet säkert ;) 
 
Det är högsäsongen för mina stickor och nålar som börjar. Alla påbörjade projekt ska avslutas och nya ska startas. Jag börjar tänka på julmarknad och julklappar. Jag har upptäckt att jag har en drös med projekt som väntar på mig.
 
Det här är dukar. Jag har inte gjort dom. De låg i en påse med garner jag köpt på loppis.
 
Jag har förstått att det heter hardangersöm, ett slags hålsömsliknande handarbete.
 
Den här duken har färdigt ritat mönster så det är bara att leta fram broderigarn och börja sy när lusten faller på.
 
Sen har jag lite filtar som inte är färdiga.
 
Den här babyfilten ligger i vila tills jag köpt mer ljusrosa garn. 
 
Den här babyfilten vet jag inte riktigt hur jag ska göra med ännu. Jag har inte garn att avsluta den med. Kanske ska jag göra ett färgbyte eller bara kopiera mönstret i ett annat garn. 
 
Den här babyfilten består av african flowers. Den saknar fortfarande lite vitt garn innan den är färdig. Jag skrivit om den här
 
Den här mössan väntar egentligen på lite slutfinish med foder. Fast jag tror att passformen är lite fel så kanske jag måste ta upp och göra om den. Vi får se hur jag gör. Mönstret till den hittade jag här
 
 
Jag började virka några rutor tidigare i sommar. Jag tänkte att det skulle bli till en pläd i neutrala färger någon gång i framtiden...
 
 
Några andra projekt som fortfarande inte är färdiga är:
 
Om jag lyckas få några av dessa projekt klara i vinter är jag glad. Jag lär ju starta några nya projekt i takt med att jag blir klar med de här. 
broderi handarbete projekt skärgård sticka säsong virka
0 kommentarer