Första sommarjobbet

Det här är en fortsättning på inlägget Vikten av positiva upplevelser
 
Det här sommarlovet när jag är 16 år och har gått ut nian får jag mitt första sommarjobb. Under läsåret i nian har jag och en klasskompis gått på en typ av fortbildning på helgerna. Fortbildningen som har namnet storasyskonutbildningen ordnas av Mariehamns församling. Det är en form av ungdomsledarutbildning. Här kan man läsa mer om storasyskonutbildningen. För mig innebar den att jag fick möjlighet att jobba som ledare på ett konfirmationsläger under sommaren. 
 
Första sommarjobbet
I slutet av juli åker jag ut till lägergården. Där kommer jag att bo i ca 2 veckor tillsammans med andra ledare och konfirmander. Det blir en intressant upplevelse för mig på flera sätt. Året före har jag själv blivit konfirmerad och var då på ett likadant läger på samma lägergård. Jag ser på konfirmanderna med lite nostalgi i blicken för jag vet precis vad de går igenom. Jag tycker även att det är väldigt skönt att komma bort hemifrån. Jag får en möjlighet att vila från allt som händer hemma. Man blir väldigt avskärmad från omvärlden ute på lägergården. Det finns inte mobiltelefoner, internet eller tv. Det finns ingen tillgång till tidningar, godis eller andra frestelser. Härute studerar man religion och äter på regelbundna tider. Det finns även en fritid. Då kan man gå till stranden och simma eller spela spel. Ibland ordnas det roliga lekar för konfirmanderna. Efter middagen vaktas konfirmanderna i en timmes tid. Då ska de hålla sig på sina rum och studera religion i tysthet.
 
Jag har också andra uppgifter att sköta såsom att hålla i kvällsandakten i kapellet vid några tillfällen. Jag väljer ut en liknelse ur bibeln som jag gör en tolkning av för att förmedla ett budskap. En liknelse som alltid finns kvar i mitt minne är den om mannen som ville bli räddad från en översvämning.
 
Mannen och översvämningen
Det finns en by som är hotad av översvämning. Alla människor överger byn för att rädda sig själva. Alla utom en man. Han är skeptisk till Gud. Han säger: "Om Gud finns kommer han att rädda mig." Tiden går. Det börjar regna. Det regnar mycket. Vattennivån stiger. Det börjar närma sig huset. Det kommer flera människor och säger till mannen att följa med dom innan det är försent. Han stannar. "Om Gud finns kommer han att rädda mig." säger han. Det fortsätter regna. Vattnet letar sig in i mannens hus. Han går upp till övervåningen. Det kommer människor i båt. De frågar om han inte ska följa med dom innan det är försent. Han följer inte med. Han svarar: "Om Gud finns kommer han att rädda mig." Till slut är hela huset fyllt med vatten. Mannen har klättrat upp på taket. Det kommer människor med helikopter och erbjuder sig att rädda mannen. Han tackar nej. "Om Gud finns kommer han att rädda mig" säger han. Det slutar med att han dör. Han kommer upp till himlen och får träffa Gud. Han frågar Gud: "varför räddade du inte mig?" Gud svarar: "Jag kom till dig på tre olika sätt. Jag kom till fots, jag kom med båt och jag kom med helikopter." 

Budskapet med den här berättelsen är att Gud kan komma i olika skepnader. Det här har följt mig genom livet. Inte så att jag alltid tänker på Gud utan att det finns andra saker som också kan komma i olika skepnader. Vänner t.ex. De som betyder mest kanske ser ut på ett helt annat sätt än vad man kan föreställa sig. 
fortbildning församling första konfirmation ledare liknelse läger religion skepnad sommarjobb storasyskon utbildning översvämning
1 kommentar
Anna

Jag kände det nog så, när jag hittade dig, att undrar om det inte finns en kristen bakgrund här. Jag är kristen, det har du nog förstått och när jag var i din ålder som du beskrev här,var jag också ledare på konfirmandläger. Det var också på mitt eget konfrmandläger som jag tog emot och började tro.
Jag vet ju inte hur livet varit för dig (Tack för att du skriver) och kanske har tron plockats isär för dig? Men Gud är densamme, han ändrar sig inte.
Mycket fint inlägg Jenny och fint med den där liknelsen, hur sant är det inte? Att det som är gott kan komma till oss på oväntade vägar.Allt gott/Anna

Svar: Det var nog något som hände på vägen. Det är märkligt men när jag skriver om mitt liv såhär så kommer minnena fram på ett annat sätt än jag väntat mig. Det kommer säkert att visa sig i bloggen längre fram hur tron plockats isär. Intressant att vi har något gemensamt :)
Jenny Nylund