Forneldarnas natt

Igår var det dags för årets upplaga av Forneldarnas natt. Här kan du läsa lite mer om vad Forneldarnas natt är.
 
Det här låg i min brevlåda för någon vecka sen.
 
Vi höll som vanligt till nere i hamnen vid restaurang Salteriet. Kvällen började med grillning. Jag tog med mig korv, ketchup och lite att dricka, men hade glömt bort tallrik, bestick, glas... Det ordnade sig. De kvinnor som jag sen träffade och delade bord med lånade så snällt ut allt möjligt. Det är alltid så mysig stämning på såna här evenemang. Man tar med sig något hemifrån, träffas och delar med sig. 
 
Efter att vi hade ätit färdigt var det dags att gå in på Salteriet. 
 
Restaurang Salteriet
 
Inne på Salteriet lyssnade vi på poesi. Det är nästan så att jag önskade att jag hade tagit med mig en dikt att läsa upp. Nästa år kanske? Det var en personlig och familjär stämning därinne, som det alltid är i det här småskaliga samhället. Det kändes väldigt fint att lyssna på dikter. Efter diktuppläsningen sjöng vi några allsånger tillsammans. 
 
Sen var det dags att tända marschallerna som är en symbol för fornelden. Det är en härlig känsla att föreställa sig pärlbandet av marschaller längs hela Östersjön. 
 
 
 
 
 
 
 
forneldarnas natt kultur sottunga tradition
0 kommentarer