Ett luftigare vardagsrum

När jag flyttade in här så dog lusten att inreda. Den fanns någonstans långt inne men jag var så trött, orkeslös och saknade motivation till att göra något. Jag visste inte riktigt hur jag ville att hemmet skulle se ut heller. Eftersom jag flyttat från mindre till större var det lätt att bara ställa in saker utan att de stod i vägen. Jag kände länge att det här inte är det hem som jag blir glad av att komma hem till. Det kändes inte som att det representerade mig. Under våren och sommaren har jag långsamt börja hitta lusten att fixa i ordning. Det sker framsteg i ett långsamt tempo. Det bästa var nog när ett skrivbord kom på plats och när jag fick upp gardinstänger i alla rum. Då började det kännas bättre.
 
Den här veckan har jag gjort om lite i vardagsrummet så det känns luftigare. Senare kanske jag ska ha något annat förutom soffan att sitta i, men fåtöljer tar för mycket plats i det lilla vardagsrummet. Kanske finns något annat man kan ha som t.ex. sittpuffar. Till hösten ska jag nog köpa nya gardiner och en tv-bänk.
 
Gardinerna jag har nu är tunna och i en lila färg. Det är fint nu att solljuset lite silas igenom dom men i vinter blir solen så stark att man inte ser teven. Då är det bättre med en tätare gardin. Jag tänkte satsa på ljusare färger i vardagsrummet än vad det har varit förut. Nu har de mörka fåtöljerna flyttat därifrån och när jag köper gardiner blir det nog en ljusare färg. Jag letar efter gardiner med stora öljetter. I vardagsrummet är det nämligen en mormorsstång som går över hela fönsterväggen. Det enda som passar är gardiner med stora öljetter eller så måste jag köpa ringar med nypor och trä på stången. Den här gardinen som finns på Ellos är fin. 
 
Bild: Ellos
 
Den här tv-bänken har jag bloggat om tidigare. Det känns mer och mer som att det är den jag ska satsa på. Den verkar rymma mycket förvaring. Jag behöver lite plats för DVD-spelaren, filmer och annat. När jag mätte väggen såg jag att den ryms bra i vardagsrummet. Just nu har jag det här tv-bordet där. Det bordet ska jag få en ny funktion i ett annat rum. Den gamla teven blir dock kvar. Jag har tänkt ha kvar den så länge den funkar bra. Sen när den är trasig då ska jag skaffa en ny tv. Jag tycker att man kan ha kvar saker så länge som de fungerar. 
Bild: Hobbyhall
gardiner inredning tv tv-bänk
3 kommentarer
Anna

Jag tycker också om att använda grejer tills de är utslitna. Inte köpa nytt bara för att.
Om man har lite gamla grejer är man inte så rädd för att använda dem heller. Det gäller cykeln, bilen m m. En skråma till gör inte så mycket.

Svar: Så tycker jag men en kompis som hälsat på undrade om jag inte skulle skaffa platt-tv. Jag tycker det verkar konstigt att göra sig av med den bara för att ha det senaste.
Jenny Nylund

Anna

Vi har faktiskt ingen tv alls. Det var ett medvetet val när barnen var små. Och numera är både tv-program och filmer så lätt tillgängliga via datorn. Alltför lätt, kan jag tycka. Men man väljer ju själv, vad man vill se.

Svar: Visst klarar man sig utan tv. Jag tittar inte så mycket på tv men ibland är den skön avkoppling. Det är lätt hänt att teven gör en passiv. Tid som man kunde göra något bättre med.
Jenny Nylund

Anna

Jag undrar också varför lusten att inreda dog?
Varför var du så trött just då?

Svar: Vad bra att du frågar. Jag borde ha varit lite tydligare. Det var vinter då. Något som är ett problem för mig är att på vintern blir jag så trött. Jag tappar mycket ork och flera säger åt mig att jag är blek. Jag känner hur den lilla energin jag har går till att jobba och sköta hushållssysslor. När jag kommer hem från jobb måste jag lägga mig och vila för att orka göra något på kvällen. Det är något med kosten tror jag. Jag brukar få järnbrist och vitaminbrist. Jag har försökt med olika metoder, t.ex. att olika preparat men det hjälper oftast bara tillfälligt. Jag märkte på våren sen att när jag minskade på sockret så blev det bättre. Jag åt kaffebröd mer sällan och åt nyttigare mellanmål. Det funkade. En annan orsak var att det hände mycket i familjen. Jag åkte på mycket födelsedagsfirande och olika evenemang så jag var inte hemma så mycket. Nu när jag är hemma mer så ser jag hemmet på annat sätt. Det blev långt. Hoppas du förstår hur jag tänker :)
Jenny Nylund