Stolpruta

Såhär gör jag virkade rutor som jag syr ihop och gör filtar av. 
 
Gör 4 luftmaskor och slut dom till en ring med en smygmaska. Virka därefter 3 luftmaskor från ringen. (Det utgör den första stolpen på det första varvet med stolpar.) 
 
 
Virka sedan 2 stolpar 3 luftmaskor 3 stolpar 3 luftmaskor 3 stolpar 3 luftmaskor 3 stolpar 3 luftmaskor. Slut varvet med en luftmaska. Nu borde det se ut såhär på det första varvet:
 
 
På följande varv byter jag färg. Jag börjar med att göra 3 luftmaskor som blir den första stolpen (se den första bilden i det här inlägget). Ett litet knep för att slippa få så många trådändar vid färgbyten är att virka in trådändarna. Man lägger båda ändarna längs med kanten på arbetet så de löper längs med. När de dubbla trådändarna tar slut klipper jag av den gamla garnfärgen och fortsätter med endast en tråd. Hoppas någon förstår hur jag menar ;) 
 
 
 Från och med det här varvet följer alla varv samma princip. Jag börjar varvet med 3 luftmaskor som utgör den första stolpen. Därefter virkar jag endast stolpar i föregående varvs maskor förutom i hörnen. I hörnens luftmaskbågar gör jag såhär: 2 stolpar 2 luftmaskor 2 stolpar. Det är viktigt att hörnen blir bra för annars blir inte rutans form bra. Den kan bli lite skev och korva sig och det vill man ju inte. Det är (förstås) 4 hörn på varje varv. I övrigt är det bara att göra stolpar och varje varv avslutas med en smygmaska. Såhär blev det här varvet.
 
 
När jag gör rutor till filtar brukar jag virka 4 varv med olika färger och därefter ett varv med kantfärgen som oftast är svart. Därefter syr jag ihop rutorna till en filt. Till en stor filt virkar jag 198 rutor och till en babyfilt 48 rutor.
 
 
 Man kan också virka fler varv på rutorna så de blir större och t.ex. göra grytlappar. 
 
mönster stolpruta
0 kommentarer