Så blev året 2012

Då ska vi se hur mitt år har varit och vad jag gjorde år 2012.
 
Januari 2012

Jag började året på Sottunga med jullov. Under trettondagshelgen kom mormor, mamma, mina 3 systrar och min kompis J och firade min födelsedag. Det var första gången alla mina systrar var på ön samtidigt så det passade vi på att föreviga. På väg tillbaka till skolan stannade jag till hos pappa som bjöd på tårta och present. Jag fick garn i present av J och sen hade jag fått garn av min moster på hösten så i januari satt jag mycket och handarbetade. 
 
 
Februari 2012
 
Jag pluggade och handarbetade en del. Jag gick på biblioteket och lånade inspirerande böcker. I slutet av månaden åkte jag till Sottunga. Jag gick en dag med P i skogen och hade älginventering. Jag var otroligt sliten den här vintern efter den krävande sommaren så jag hade inte så mycket ork. En dag åkte jag med mamma och min minsta lillasyster till Kökar och hälsade på W. 
 
 
Mars 2012
 
Jag var i skolan. Jag stannade kvar i Oskarshamn över påsken. Jag handarbetade och drömde om sommar. Jag mötte våren i Småland och såg de första vårtecknen. 
 
 
April 2012
 
Jag kände mig väldigt låg. Jag längtade hem till skärgården. Jag saknade motivation att göra mina skoluppgifter och jag hittade inspiration här och där till inredning och handarbeten bland annat. Jag var otroligt trött under våren och ville mest vara ensam i väntan på att få åka hem till slutet på april. I slutet av april åkte jag hem till ön. Jag hälsade på en kompis i Föglö innan jag åkte till Sottunga. På Sottunga fick jag sen besök av pappa och  syster. 
 
 
Maj 2012
 
Jag rensade i lägenheten i Oskarshamn. Jag skaffade en smartphone och åkte till Kalmar där jag fick provköra en bil för Buzzador. Jag funderade på sånt som varför jag sparar trasiga skor och tänkte tankar om framtiden. Längtade hem som vanligt och såg våren övergå till sommar i småland innan jag åkte hem i slutet på månaden.
 
 
 
Juni 2012
 
Jag var hemma och skrev på en uppgift till skolan. Jag gick i skogen, pysslade och lyssnade på havet. Jag funderade över varför vissa lider av städningsgalenskap och så fick jag förfrågan om jag vill ställa ut på det nyöppnade Galleri Alma.
 
 
Juli 2012
 
Jag jobbade och funderade på varför somliga inte har någon fritid. Jag fick besök och vi gick på sommarmarknad och den nyöppnade Grindas Loppis. Jag sprang Sottungaloppet och kom sist. Jag gladdes åt solen efter det eviga regnandet och jag plockade blåbär.
 
 
Augusti 2012
 
En otroligt intensiv månad. Jag jobbade och plockade de sista blåbären. Jag åkte till stan en gång. Jag fick besök av Janette. Jag längtade hem innan jag åkte iväg till småland. Jag hade en toppenavslutning på sommaren med forneldarnas natt, traktorcruising, fika på Galleri Alma m.m. Jag förstod att jag kanske aldrig kommer bli färdig med Sottunga. Jag lär känna nya personer hela tiden och får mer och mer förståelse om samhället och vill bara ha mer av allt som är öns essens. 
 
 
September 2012
 
Jag var tillbaka i skolan. En vecka i skolan innan det var dags för praktik. Jag slutförde handarbetsprojekt och insåg att snart är mitt äventyr i skolan slut. 
 
 
Oktober 2012
 
Jag gör min sista praktik på utbildningen. Jag funderar på livet efter utbildningen, virkar en sjal och köper regnkläder. Det är höst och regn.
 
 
November 2012
 
Jag pluggar och längtar hem. Jag blir osocial eftersom jag har så mycket att göra med skolan. Jag hittar handarbetsinspiration och påbörjar mitt examensarbete. Jag åker hem till Sottunga och ser tv-programmet om Sottunga. Jag skriver vidare på examensarbetet. Jag har det bra förutom att jag kör bilen halvvägs i ett dike. Jag köper postlåda och får böcker från stadsbibblan fraktade till Sottunga. 
 
 
December 2012
 
Jag går för första gången på julbord i Sottunga. Det är trevligt. Jag jobbar en vecka både kvällar och dagar samtidigt som jag försöker skriva på examensarbetet. Jag stickar strumpor och tycker att det är viktigt att bevara glesbygden. Jag tycker det ska bli skönt när skolan är över. Jag summerar tiden i skärgården och utbildningstiden hittills. Jag berättar om det hemska som hände när jag åkte till handledningsamtalet i Kalmar. Jag åker hem till julen och fortsätter skriva på examensarbetet. 
 
2012
0 kommentarer