Älghippan

Dagarna bara flyger fram med jobb och andra aktiviteter. I fredags somnade jag strax efter nio på kvällen. Jag var så  trött. På lördagen vaknade jag tidigt. Jag åkte till butiken och tankade när den öppnat och sen åkte jag hem igen och städade. Jag har fortfarande inte hunnit packat upp allt sen jag kom hem från Sverige. Jag sorterade vad som skulle sparas och så slängde jag två stora lådor med sopor till återvinningsstationen.
 
På lördagskvällen var det dags för älghippa, min allra första. Det var så kul! Jag kom till festlokalen Sunnanberg vid 19.30. Där bjöds det på en fördrink. Sen fick man gå och sätta sig vid borden som stod dukade i danssalongen. Jag visste inte riktigt var jag skulle sätta mig men då sa M.J. att jag skulle sätta mig med "ungdomarna". Ungdomsbordet var uppe i hörnet närmast scenen. Fast jag tillhör de yngre kategorierna av människor här på ön så var jag ändå ungefär 10 år äldre än de flesta av ungdomarna vid bordet. Vi hade det rätt trevligt ändå :) 
 
Det var jaktlaget som bjöd in till älghippan. När alla hade kommit så blev det ett välkomsttal med lite information. Maten som bjöds på var älggryta med potatis. Älgköttet kom från höstens älgjakt. Älghippan är en traditionell fest som infaller den sista lördagen i januari varje år. Efter att alla fått gå och ta mat som stod dukad på buffebordet i serveringsrummet var det dags för snapsvisor. Till kaffet serverades en jättelång tårta och likör. Efter kaffet höll 2 tjejer en lek som var otroligt kul. Den gick ut på att 8 personer skulle springa ut i publiken och leta upp saker och hämta med sig. Den som om sist blev utslagen tills det slutligen vara var en kvar som vann. Efter leken så var det lotteri. En massa fina sponsrade vinster och det var många unga som vann saker. När vinsterna delats ut var det dags för dans. Musiken stod lågstadiets klasslärare för. Det var många som var uppe och dansade, även jag. Det var som alltid en trevlig kväll här på finaste ön. 
 
 
En av låtarna som spelades i lördags. 
Älghippa
0 kommentarer