Små virkprojekt

Jag brukar använda konservburkar för alla mina småsaker som t.ex. pennor och virknålar. För de ännu mindre sakerna har jag små askar eller skålar. Konservburkarna kan se lite tråkiga ut så ett lagom pyssel vore att virka en typ av fodral till burkarna eller att vira dom med garn eller snöre. Jag har en burk som är virad med ett sisalsnöre i liknande färg som ses på bilden.

Något som jag har tänkt på en längre tid är att virka disktrasor i bambugarn eller lingarn. Bambugarn och lingarn är mest lämpliga för dessa ändamål eftersom de sägs ha antibakteriella egenskaper. Till skillnad från traditionella trasor blir de dessutom bättre med tiden, miljövänligt och ekologiskt med andra ord. Det finns en beskrivning här eller så kan man ju bara virka fastmaskor som på bilden.

Något som jag sett här och där på internet är att det virkas skrubbsvampar, så kallade Tawashis. En sån ska jag virka och ha i köket. Det verkar dessutom ganska enkelt och dom blir så fina. Beskrivning finns här.

0 kommentarer