Livet

Idag har jag jobbat en dag tillsammans med H som jag ska vikariera sen efter midsommar. Vi brukar alltid ha en introduktionsdag veckan innan jobbet börjar för att jag ska lära mig eventuella ändringar sen sist. Med gamla människor kan det verkligen ändra från år till år vilket skick de är i. I en sån här liten kommun finns det inte ett ålderdomshem. Så blir man "dålig" när man är gammal får man flytta tillfälligt eller permanent till ett ålderdomshem i en annan kommun. När de är så få människor som lever här så gör varje enskild person väldigt stor skillnad och har stor betydelse.
Nu har jag varit vikarie inom hemvården här i ett par år så jag känner pensionärerna bra och har upplevt både bra och dåliga saker med dom. Det har varit kul att höra så många roliga historier om livet här från förr och alla dessa kafferep med blommiga kaffekoppar och 7 sorters kakor. Rullatorpromenader har det också blivit.
Jag har gått under åren och varit orolig att jag ska mista alla fina tanter och gubbar, men de har levt vidare bara år efter år som vanligt med mindre förändringar, men nu i år så känns det som en stor smäll har slagit ner. I fredags var det begravning här på ön och under läsåret som gått så har det blivit tydligt att endel har åldrats mycket på kort tid. Några har förstås blivit oförändrade. Ibland så undrar vad jag ska göra sen när alla gamla försvinner.. Dom är så viktiga för mig. Innan jag lärde känna Tanterna & co var livet här betydligt mer tomt.

0 kommentarer