Mindfulness

"Mindfulness är en mänsklig egenskap och ett förhållningssätt som gör att du kan ta vara på ögonblicket och utveckla dina fulla resurser. Med enkla övningar får du hjälp att klara av pressen i privat- och yrkesliv. Du blir mer uppmärksam och medveten och  lär dig att minska stress och att fokusera på det som är väsentligt." (http://www.mindfulnesscenter.se)
 
För en tid sen testade jag Mindfulness. Jag har förstått att det ska vara bra för välbefinnandet och att det är något man kan använda sig av i vardagen som en typ av meditation. Ett tag lyssnade jag ofta på cd-skivan som jag har fått med olika övningar. Jag brukade lyssna på den innan jag skulle gå och lägga mig. Jag har flera gånger fått höra att det är meningen att man ska använda den i olika situationer i vardagen när stressen uppstår, men det tycker jag är svårt. Hur ska man göra undrade jag?
 
Jag ska fokusera på andningen har jag fått till svar. Problemet tycker jag är att om jag fokuserar på andningen och "går till mitt inre" då måste ju människor omkring mig undra varför jag är frånvarande en stund och ibland kan situationen bli väldigt märklig om jag bara står och andas. 
 
Nu har jag fått svar på det också. Det första är att jag måste öva på den här tekniken med meditation och andning i olika situationer många gånger. Sen när jag har gjort det kommer det att bli som att köra bil.När man kör bil kan man ha koll på sin körning samtidigt som man pratar med en passagerare eller tänker på andra saker. Man har ett parallella medvetanden helt enkelt. Man kan alltså ha ett fokus på andningen samtidigt som man kan vara närvarande i den situationen man befinner sig. Men det krävs övning. 
 
Learning to 'sail'.
 
Bild: Pinterest.
Nånstans har jag läst ett citat i Mindfulness-materialet att det handlar inte om att stilla vågorna utan att lära sig surfa.
mindfulness
0 kommentarer