Downshifting

 
Innan jag flyttade till Sottunga för lite över fyra år sen levde jag ett hetiskt liv i Mariehamn. Jag jobbade mycket men fick ändå knappt ekonomin att gå ihop. Jag hade väldigt lite fritid och pengarna räckte aldrig till kändes det som. Jag var trött, sliten och längtade efter ett annat liv. 
 
När jag sen flyttade ut till Sottunga förändrades mycket i mitt liv. Jag började jobba deltid och hade ändå halva lönen kvar när nästa lön kom in på kontot. Jag hade mer fritid och blev mer kreativ. Jag gjorde inte av med pengar varje dag heller. Jag fick lägre utgifter för mitt boende och jag handlade bara mat på andelshandeln. Jag åkte till Mariehamn ibland och gjorde ärenden. Jag planerade vad jag måste köpa där som jag inte kunde få tag på härute på Sottunga. På fritiden hade jag nöjen som inte kostade så mycket: skogspromenader, volleyboll-träning på skolan, låna böcker på biblioteket m.m. Ibland ordnades det evenemang som kostar en liten slant men det är inget som tär på ekonomin då det inte är ofta och det finns plats i budgeten för sånt. 
 
När jag skulle börja studera i Oskarshamn föll jag delvis tillbaka i gamla vanor från livet i Mariehamn. Kontrasterna mellan livet i Sottunga och studentlivet blev så stora. Helt plötsligt kostade allting och det var svårt att hålla i pengarna. Hösten 2011 gick det inte längre att fortsätta utan en plan. Då började jag budgetera varje månad och räkna på utgifter och inkomster för att få det att gå ihop. Jag insåg att det dubbelliv jag levt har påverkat ekonomin och att det kommer att bli betydligt bättre nu när studentlivet går mot sitt slut. 
 
Det är flera som inte tror att jag ska kunna leva på att jobba deltid, men som jag ser det så kommer det att gå. Före studietiden hade jag ju halva lönen kvar varje månad och det kommer inte att bli så stor skillnad nu heller. Jag har helt tappat det shoppingsug jag ständigt hade när jag bodde i Mariehamn och köper numera bara saker som jag behöver. Kritiker brukar säga att det inte går att jobba deltid om man har familj men ändå finns det många som gör det och allt beror på hur man planerar sin tillvaro. Det handlar om att göra prioriteringar och välja andra alternativ. 
 
Forskaren Jörgen Larsson har skrivit om hur man kan minska vardagsstressen här
Clara har skrivit ett inlägg om fenomenet Downshifting här.
Jonna tipsar om en bok man kan läsa som handlar om självhushållning.
downshifting
0 kommentarer