Återbruk

När jag skapar handlar det ofta om att jag har ett speciellt behov men inte kan hitta en standardlösning som passar eller att jag vill hitta en billigare lösning.

När jag var på biblioteket förra veckan hittade jag en inspirerande bok som handlar om just det här! Boken heter "Nyfixat. 57 projekt för dig som gillar återbruk" och är skriven av Ann Sjöstedt och Margit G Engstedt.

På omslaget syns en papperskorg i plast som vänts upp-och-ner och blivit en lampa. Boken är fylld med idéer på temat: att se potential och funktionen i gamla kasserade saker man kan hitta på loppisar. I boken kan läsa om second-hand-affären Myrornas historia. Författarna har också låtit några svenska formgivare få göra om några favoritobjekt de själva hittat på loppis.

Några godbitar jag fastnade för var:

* att vända en handdukshylla upp-och-ner och på så vis få en liten praktisk liten hylla där man kan hänga nycklar och lägga dagens post.

* att måla siluetter på vita tallrikar med svart porslinsfärg och hänga upp på väggen som tavlor.

* Bea Szenfelds väska översållad med knappar.

* Oddbirds hylla med diverse prydnadsföremål som målats i enhetlig bronsfärg.

* att göra ett rullbord av två lampskelett och en bricka.


0 kommentarer