Tankar i skärgården

Pappa och jag pratade igår om hur länge jag varit på Sottunga. Han hade fått för sig att det var mycket längre än vad det faktiskt är. I höst blir det 4 år sen jag kom hit för jobbet som ledare för Sottunga Lekskola. Här kan du läsa mer om hur jag kom hit. 

Efter min första sommar påbörjade jag utbildningen på Linnéuniversitetet i Kalmar. Här finns ett inlägg om det. Nu går jag min näst sista termin på förskollärarutbildningen. Sen ska jag flytta hem till Sottunga helt och hållet. Vad jag ska jobba med där är jag inte helt på det klara med. Det är ju väldigt lite barn här. Men jag får väl se vad framtiden utvisar.

Mycket har hänt under de åren jag bott på Sottunga. Människor har flyttat hit och människor har flyttat härifrån. Jag har lärt mig mer om människorna här och dess historia ju längre jag varit här. Jag tror jag har mycket kvar att försöka få klarhet i ännu ;) 

Just nu så råder det ekonomiska svårigheter vilket bl.a. har lett till att banken lagts ner och att kommunen måste ta ett lån för att reda upp ekonomin. En viktig detalj i det är att kommunens befolkning blir allt äldre. Majoriteten av befolkningen av är pensionärer vilket betyder att det inte är så många arbetstagare som bidrar med skatteintäkter + att pensionärer som kräver omsorg kostar mycket.

Endel tycker att jag borde flytta till en större kommun med tanke på jobbmöjligheter, det sociala livet (finns knappt jämnåriga människor här) osv. Det har aldrig varit något alternativ för mig. Jag trivs så bra här. Det känns som att flyttar jag så dör min själ litegrann. Sottunga är den enda platsen jag upplevt lycka och kan koppla av i lugnet och ensamheten. Jag flyttade hit ensam och det verkar som att jag kommer att leva mitt liv ensam. När jag flyttar hem helt och hållet och inte reser så mycket så skulle jag gärna vilja ha en katt som sällskap. Det längtar jag efter :) Sen har jag tankar på att skaffa en egen båt för att ha en större frihet.








0 kommentarer