Kokt äppelsaft med kanel

Tidigare i veckan var jag hos en klasskompis och gjorde en paruppgift till skolan. Sen plockade vi äpplen i hennes trädgård. Jag fick med mig 3 KASSAR hem :D Igår handlade jag lite ingredienser och idag har jag hållit på att laga av äpplena. Först blev det 3 flaskor äppelsaft. Jag gjorde det här receptet 2 gånger för att få 3 liter saft.

3 kg äpplen
1 1/2 l vatten
1 citron (saften av)
1 kanelstång
6 dl strösocker

Gör så här

1. Skölj äpplena och dela dem i halvor.

2. Lägg alla ingredienser utom sockret i en stor kastrull och koka långsamt upp under lock tillls äpplena börjar koka sönder.

3. Sila ned saften i en rostfri kastrull genom en silduk. Koka upp, rör ned sockret och gör ett nytt kort uppkok.

4. Häll upp på väl rengjorda och varma flaskor (ursköljda i varmt vatten).

5. Låt kallna och förvara sedan svalt.

recept äppelsaft
0 kommentarer