Åländskt hemvete

När jag var nyinflyttad på Sottunga tyckte jag att utbudet på bröd i andelshandeln var begränsat. Därför började jag baka mitt eget bröd. Ofta bakar jag med Rainbows semlemjöl som finns på andelshandeln. Man tillsätter bara vatten, sirap, jäst och lite matolja och gräddar sen "bullarna" i  ugnen på 200 grader i 12 minuter.

Nu är jag så inrutad med att baka bröd och jag ser bara fördelar jämfört med att köpa färdigt bröd. Jag har alltid mjöl och torrjäst hemma så är brödet slut kan jag bara sätta en deg och snart ha tillgång till färskt bröd utan att behöva åka nånstans. Medan degen jäser kan jag göra något annat.

Idag bakar jag Åländskt hemvete för första gången. Hemvete är ett traditionellt åländskt bröd som bakas på grahamsmjöl. Det finns att köpa i butikerna på Åland. Jag har aldrig varit förtjust i köpe-hemvetet för det är alldeles för torrt. Däremot så gillar jag mormors hembakade. Jag kan se framför mig hur hon bakar det och serverar det med smöret Enilett och Kastelholm-ost. Det är närproducerat det :)




0 kommentarer