Bullängder

Jag bakade också 2 bull-längder idag. Dom blev väldigt stora! Jag brukar egentligen göra bullar men formarna var slut så jag gjorde längder istället. Jag glömde sätta smör i degspadet så jag försökte kompensera det i fyllningen. Gick väl så där... men det blev gott iaf.

Jag värmde 0,5 liter mjölk på spisen. Sen tillsatte jag jästen och blandade ut den. Efter det hävde jag i mjöl efter behag. Sen fick degen jäsa ca 40 min. Efter att degen jäst kavlade jag ut degen och sen klickade jag på smör och strödde kanel och socker över degen. Sen rullade jag ihop degen till en jättelång rulle som jag klippte veck i. Sen delade jag rullen i två delar och lät dom jäsa på en plåt 20 min. Sen penslade jag rullarna med ägg och strödde socker och mandelspån på innan jag satte in plåten i ugnen ca 20 minuter på 200 grader.

0 kommentarer