Vänskapskakan Herman

Den 16 juli påbörjade jag en Herman-kaka. Herman är en surdeg som ska odlas i 10 dagar innan den bakas ut. På den tionde dagen ska surdegen delas i fyra delar och ges till vänner. Jag var till fasta Åland över helgen och hade surdegen med mig på jäsning. På söndagen var det dag 9 och jag skulle åka tillbaka till Sottunga. Jag lämnade behöll en del av surdegen och gav resten vidare åt en vän eftersom hon har fler som hon kan dela ut åt än vad jag har här på Sottunga.

Idag bakade jag ut Herman-kakan. Här är receptet som jag använt mig av men jag hoppade över russinen. Jag tyckte kakan blev riktigt god :)

Dag 1:
1 pkt jäst
4,5 dl vetemjöl
1 msk socker
1 msk salt
7,5 dl vatten

Dag 2 - 4:
Täck med bakduk och låt stå i fyra dagar. Rör varje dag i smeten.

Dag 5 - 10:
Tillsätt 2,5 dl vetemjöl, 2,5 dl mjölk, 1,25 dl socker. Täck Herman med plastfolie och ställ in i kylen. Rör om varje dag i 5 dagar.

Dag 10:
Bakdag:
Ingredienser: 1 1/2 dl Herman-deg, 2 ägg, 1 1/2 dl socker, 3/4 dl olja, 3 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 1/2 tsk kanel, 1 1/2 dl hackade nötter, 75 g smält smör, 3/4 dl farinsocker, 1 msk kanel
Glasyr: 75 g smör, 1/2 dl mjölk, 1/2 dl farinsocker

175°. Rör ägg och socker. Tillsätt Herman och olja, rör om. Tillsätt vetemjöl,bakpulver, kanel, nötter. Rör till en jämn smet. Häll i en väl smord och bröad form. Blanda smör, farinsocker och kanel. Häll över smeten och "hacka" ner med en gaffel så det blandas med övrig smet. Grädda 45-55 minuter. Rör samman glasyren i en kastrull. Sjud två minuter. Häll över kakan som dekoration.

0 kommentarer