Vikarie inom hemvården på Sottunga

Nu är jag åter på Sottunga sen några dagar. Det är jätteskönt att vara här och vila lite från studentlivet. Jag jobbar med pensionärerna om dagarna som jag gjort ett par gånger förut när den ordinarie hemvårdaren haft semester. Jag stiger upp på morgon och åker upp till centrum och går hem till alla pensionärer som är anslutna till hemvården. Jag hjälper till med små ärenden som att handla och ta ut sopor. Varannan vecka får de också städat hos sig. De flesta bor i centrum men några bor lite utanför i egnahemshus. De är så trevliga och jag har fått en personlig kontakt med var och en. De frågar hur jag har det i skolan och intresserar sig för mig. Jag sitter ofta där och dricker kaffe eller blir bjuden på lunch. De pratar gärna om hur livet var förr i skärgården och vad som händer på Sottunga när jag är borta. Ibland blir jag också uppdaterad om vad de läst i tidningen eller sett på tv. De har ju ofta liknande intressen som jag också. Idag fick jag t.ex. tips på hur jag ska stoppa mina stickade strumpor. 

Idag satt jag också och skrev ihop min ansökan till sommaren då hemvårdaren har semester efter midsommar. Imorgon och på fredag när jag slutar tidigare har jag lite pappersarbete att göra, dels med jobbet men också lite för skolan som tar vid nästa vecka igen.  

0 kommentarer