Praktiserar i förskoleklassen

Det var längesen jag var här och skrev någonting nu. Nu befinner jag mig i alla fall i Oskarshamn och pluggar för fullt. Jag varit ute på praktik i en förskoleklass i en vecka och där ska jag vara ytterligare 3 veckor inna jag återvänder till min skola igen. Det är kul att vara ute på praktik och i förskoleklass har jag aldrig jobbat eftersom det konceptet inte finns på Åland eller i Finland. När jag pratade med min handledare på praktikplatsen förstod jag att förskoleklassen har funnits i Sverige sedan 1997. Förskoleklassen är i en vanlig grundskola och kallas för "nollan". Det som skiljer förskoleklassen från en vanlig skolklass är att de har lite friare tyglar. Barnen får arbetsuppgifter men jobbar inte med lektioner. Och det finns mer fri lek.

0 kommentarer