Midsommarfirande

Igår var det midsommarafton om nu någon skulle ha missat det. Jag började dagen med att äta lite lunch hemma och sen tig jag bilen upp till skolan och ställde den där. Sen promenerade jag till midsommarstången och var med när den skulle kläs. Först skulle det lövas band. Några plockade lövknippen från aspträd och gav till de som satt och lövade. Man lövade i grupper med 3 personer: en person gör öglor på bomullssnöre som nästa person sticker lövknippen i. Den tredje personen rullar upp lövbandet som bildas på en planka för att det inte ska bli trassligt. Sen står det personer vid stången (oftast män) och klär stången med lövbanden. På Sottungas midsommarstång sätts det också grantoppar i änden av varje rå. Tre kransar skapades också med björkris som stomme och täcktes sedan med björklöv. Segelbåtar har nästan alla midsommarstänger på Åland och den obligatoriska fäktargubben högst upp i toppen.

Efter att midsommarstången klätts åkte alla hem till sig för att äta och förbereda sig för kvällen. Jag åkte till hamnen och hämtade mitt paket som kommit med en ny telefon i. Min pappa skickade en telefon till mej så jag har något att ringa med eftersom den andra gick sönder. Sen åkte jag hem och förberedde mig för kvällen. På kvällen åkte jag upp till centrum och parkerade vid skolan och väntade på följet vid banken. Här på Sottunga har man en tradition att man går tillsammans med midsommarkronorna från centrum till stången. De som bär kronorna går först, de andra följer efter och så sjunger vi tillsammans på vägen. I år fick jag äran att bära en midsommarkrona. När vi kom fram till midsommarstången hängdes kronorna på med shackel som skruvades åt. Sen var det dags att resa stången. Detta görs enligt tradition av männen. Efter stångresningen höll kommundirektören ett midsommartal därefter sjöng vi tillsammans några sånger. Sen blev det ringdans där mestadels barnen deltog. Därefter promenerades det tills festlokalen där det blev dans och servering. En fin kväll med vacker väder och trevliga människor!


0 kommentarer