Mitt första år i Oskarshamn

Under våren 2009 letade jag på internet efter en utbildning till barnträdgårdslärare/förskolelärare på inrådan av bl.a. min mamma eftersom jag saknade kompetens och mitt arbetsavtal på lekskolan skulle gå ut i juni - 09. Jag var lite ofokuserad när jag sökte och kände att snart går ansökningstiden ut men jag hittade en utbildning och skickade in en ansökan utan att titta på vilken ort utbildningen var. Dessutom hade jag tänkt mig att studera på distans. Under sommaren kom i alla fall beskedet att jag kommit in på utbildningen som visade sig vara med Oskarshamn som distansort mot Kalmar. Det innebar att jag måste bo i Oskarshamn och gå på telebildföreläsningar från Kalmar. Det blev mycket att ordna under hösten: fixa ett studentboende och svensk identitet bland annat men nu har allt ordnat upp sig. Jag saknar det enkla livet på Sottunga mycket när jag är i Oskarshamn en längre tid. Då tänker jag ofta på hur lång tid det är tills jag får komma tillbaka. Därför njuter jag mycket nu av att få vara här hela sommaren. Samtidigt är jag glad att jag inte studerar på en större ort som t.ex. Stockholm eller Uppsala. Den sortens studentliv är jag inte intresserad av. Jag uppskattar det småskaliga och min klass är verkligen småskalig. Till hösten blir vi bara 8 st i klassen. 

0 kommentarer